FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/05/2007

Hur lång tid efter brott bortfaller påföljd?

Om man är dömd för ett brott till 2 år och 4 månaders fängelse och inte inställer sig. Preskriberas då brottet och i så fall när?

Lawline svarar

Hej, I brottsbalkens 35 kapitel, se http://www.lagen.nu/1962:700, finns regler om bortfallande av påföljd. I 8 § sägs att ett ådömt fängelsestraff bortfaller när en viss tid har förflutit sedan domen vunnit laga kraft utan att domen börjat verkställas, det vill säga fängelsestraffet börjat avtjänas. Håller man sig undan kan ju inte fängelsestraffet börja avtjänas. 8 § 2 p. säger att om man är dömd till ett fängelsestraff som är längre än ett år men inte längre än fyra år, som i fallet du beskriver, bortfaller fängelsestraffet tio år efter att domen vunnit laga kraft. Brotts "preskription", det vill säga då påföljd inte längre kan utdömas för ett brott som begåtts, regleras i 1 §. Det aktualiseras när den misstänkte en viss tid efter brottet ännu inte häktats eller åtalats för brottet. Med vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare