FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt11/05/2007

Berusad passagerare på motorcykel

Gäller samma krav enligt lagen på nykterhet hos passageraren på en MC som hos han som kör? Eller är det samma som för bil?

Lawline svarar

Hej Den lag som huvudsakligen reglerar brott som begås i trafiken är Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott (TBL) som du hittar http://lagen.nu/1951:649 . Det är endast förare till ett motordrivet fordon (även spårvagn), vare sig det är en personbil eller en motorcykel, som kan göra sig skyldig till rattfylleri enligt 4 §. Det vill säga, samma regler gäller för bilar och motorcyklar. Däremot skulle det kunna utgöra vårdslöshet i trafik enligt 1 §, både från förarens och passagerarens sida, att tillåta att en berusad person åker med som passagerare på en motorcykel. Vårdslöshet i trafik förutsätter att vägtrafikant brustit i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingats av omständigheterna. Eftersom det med ordet vägtrafikant i lagtexten avses inte enbart de som färdas på en väg, t.ex. förare av bil eller motorcykel, utan även de som ”… som annars uppehåller sig på en väg …” (Se 2 § Förordning (2001:651) om vägtrafikdefinitioner) innefattas även passagerare. Straffet för normalgraden av detta brott är dagsböter. Enligt förarbeten till TBL är det framförallt beteende i form av medvetet risktagande som bestämmelsen är tänkt att träffa. För att ta ställning till om det enskilda fallet utgör brott krävs därför att man gör en helhetsbedömning av samtliga omständigheter. Med vänlig hälsning
Rådgivare