FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt15/12/2005

Postens behandling av personuppgifter

Har Posten har skyldighet eller rätt att lagra information om avsändare och mottagare av enskilda paket och brev?

Lawline svarar

Posten behandlar personuppgifter utifrån bestämmelserna om integritetsskydd som finns i Personuppgiftslagen (SFS 1998:204). Posten behandlar all information om sina kunder konfidentiellt. För brevförsändelser har de tystnadsplikt. Posten lyder inte under offentlighetsprincipen, detta innebär att de inte har skyldighet att bland annat lämna ut personuppgifter. Posten får under vissa omständigheter behandla personuppgifter, bland annat skall de personuppgifter som behandlas vara adekvata och relevanta i förhållande till ändamålet. Läs mer om detta i Personuppgiftslagen 9-10 §§. Du hittar även information om detta på www.posten.se/m/personuppgifter.
Lawline RådgivareRådgivare