FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt03/05/2007

Lämplig påföljd vid våld mot tjänsteman

Hej! Min sambo är 25 år och tidigare ostraffad. I december 2006 var han på firmafest och fick i sig en del alkohol. Senare blev han avvisad från ett uteställe. Han har minnesluckor från kvällen, men vet att han blir nerbrottad på marken, efter att han försökt värja sig. Han tyckte att det var mycket obehagligt att bli fasthållen. Polis kallas till platsen och han sätts i fyllecellen. Då han kallas till förhör för våld mot tjänsteman, har det gått så lång tid att vi nästan hunnit förtränga händelsen. Han har nu varit och pratat med både advokat och frivården. I förhör med ordningsvakt står det att min sambo har utdelat ett slag "med öppen hand". Frivården har i dag meddelat att de kommer yrka på smmhällstjänst. Min sambo är en mycket lugn och stillsam person, som aldrig ens varit i slagsmål i skolan. Min fråga är då, borde de inte yrka på villkorligt? Det känns hårt att en lavett ska ge så pass mycket, då man varje dag läser om grövre brott, och brottsmisstänkta som har ett kriminellt förflutet, som endast får villkorligt. Kan vi göra något åt detta? Min sambo är inte så bra på att tala för sig, kan det hjälpa om jag ringer och pratar med frivården/advokaten, eller är det bara till last i fallet? Tack så mycket för svar. Jag är orolig över detta, och vi mår båda dåligt av att inte veta. Tack!

Lawline svarar

Hej Det är inte ovanligt att våld mot tjänsteman ger en villkorlig dom i kombination med samhällstjänst. Våld mot tjänsteman är ett brott lagstiftaren ser allvarligt på. Det beror på att man vill skydda vissa yrkesgrupper, till exempel inom rättsväsendet. När det gäller våldsbrott är det därför försvårande om våldet riktas mot dessa skyddade yrkesgrupper i deras myndighetsutövning. En sådan yrkesgrupp är ordningsvakter eftersom de skall sörja för upprätthållande av ordning och säkerhet. Av denna anledning är våld eller hot mot tjänsteman ett brott av sådan art att det föreligger en stark presumtion för att påföljden skall bestämmas till fängelse. Dock infördes 1999 nya regler som utvidgade möjligheten att kombinera villkorlig dom med samhällstjänst. Det blev därför möjligt att, i fall som rör våld mot tjänsteman, som särskilt skäl för villkorlig dom i stället för fängelse, beakta om den tilltalade samtycker till att domen förenas med en föreskrift om samhällstjänst. Sannolikt är det så att frivården menar att din sambo bör få villkorligt i kombination med samhällstjänst, något som tycks vara vanligt då det anses lämpligt med hänsyn till den tilltalades person och övriga omständigheter. Det vill säga om det rör sig om en tidigare ostraffad och annars lugn person, vilket tycks passa in på din sambo. Jag tycker absolut att du och din sambo tala med hans advokat så att ni får veta vad som gäller. Vänligen
Rådgivare