Miljölagstiftning

VAd heter den lagtext som styr den svenska miljöarbetet sedan år 2000

Lawline svarar

Hej,

I svensk lagstiftning regleras miljönfrågor i miljöbalken. Där finns exempelvis bestämmelser om vilka miljömål Sverige strävar efter och bestämmelser för tillståndsprövningar vid miljöfarlig verksamhet. Vidare återfinns också bestämmelser rörande naturreservat och liknande, samt även tillsyn. Därtill tillkommer det EG rättslig lagstiftning (ex. Natura 2000) och förordningar. Jag vet inte riktigt vad du menar med miljöarbete. Då det finns åtskilliga special bestämmelser beroende på om miljöarbetet rör exempelvis vatten eller land är mitt råd till dig att gå in på Naturvårdsverkets hemsida. http://www.naturvardsverket.se/sv/ Där finns all miljörättslig lagstiftning samlat och du kan precisera din sökning till den lag du letar efter.

Lycka till!

Alexandra PalmérRådgivare