FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/10/2005

Vårdslöshet i trafik

Hej Lawline!

Jag körde lite fort i förra veckan och det slutade med att jag och min flickvän, som också satt i bilen, voltade av vägen. Jag körde i ungefär 70 km/h på en 50-väg. Polisen har nu delgivit mig mistanke om vårdslöshet i trafik. Vad ska jag göra? Jag körde ju bara lite för fort och gjorde ett misstag. Inga andra bilar fanns i närheten och både jag och tjejen mår bra.

Tack för en bra sida!

Lawline svarar

Enligt 1 § lagen om straff för vissa trafikbrott bedöms frågan om en förare gjort sig skyldig till vårdslöshet i trafik utifrån omständigheterna i den aktuella situationen. Nämnda lagrum hittar du i sin helhet http://lagen.nu/1951:649#P1 . Att alltså hålla en för hög hastighet - även om det i sig vittnar om ett medvetet risktagande - betyder alltså inte entydigt att förarens beteende skall vara att betrakta såsom vårdslöst. Detta kom Högsta domstolen bl.a. fram till i sitt avgörande NJA 2001 s 286. Avgörande för bedömningen är istället vad den enskilde insåg eller borde ha insett i den aktuella situationen; om föraren utifrån sitt eget beteende (den hastighet han/hon höll etc.) och omständigheterna (sikten, vägbanan, den omgivande trafiken m.m.) kunde eller borde ha kunnat sluta sig till att det sätt på vilket bilen kördes medfört risk för trafikolycka. Härvidlag är det egentligen rent lagtekniskt utan betydelse om trafikolycka inträffat eller ej, det är själva framförandet av bilen som är av intresse.
Att alltså din färd tyvärr slutade i en olycka, men med turen att ingen skadade sig, och att du vid olyckstillfället höll en för hög hastighet talar, med ovan förda resonemang i minnet, mot din sak. Men i brist av mera information är det faktiskt svårt att säga något exakt om just ditt fall.

Joel LaackRådgivare