FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt06/05/2007

Brott begånget av person under 15 år

min son 14 år är polisanmäld för att ha langat sprit till några tjejer i hans egen ålder.pengar utväxlades men spriten hämtades aldrig och vi föräldrar fick senare betala tillbaka de pengar han fått till en av flickornas föräldrar.min fråga är:min son åtog sig att fixa sprit,tog emot pengar men lämnade inte över nån sprit eftersom tjejerna ångrade sig och inte ville ha den.kan han då verkligen ha langat sprit när inte spriten överlämnades?om han är skyldig enl lag vad kan då påföljden bli?vilken paragraf/lag i BrB är tilllämplig?har inte tjejerna också gjort sig skyldiga till ett brott när dom beställde spriten? Mvh.orolig far

Lawline svarar

Hej! Inledningsvis ska sägas att en person aldrig kan dömas till en straffrättslig påföljd (t.ex. fängelse och böter) för ett brott som begåtts innan han eller hon fyllt 15 år, eftersom man då inte blivit straffmyndig, se 1 kap. 6 § brottsbalken (1962:700). Även den som är under 15 år kan i och för sig begå en brottslig gärning. Brottet kan då utredas och den unge kan bli förmål för andra samhällsingripanden än brottspåföljd, t.ex. åtgärder enligt reglerna i socialtjänstlagen (2001:453) eller lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). Det brott som din son polisanmälts för är troligen olovlig försäljning av alkohol enligt 10 kap. 2 §, olovligt innehav av alkohol enligt 10 kap. 5 § eller olovlig hantering av alkohol enligt 10 kap. 7 § alkohollagen (1994:1738) eller något annat brott enligt alkohollagen. En annan fråga är ifall brottet olovlig försäljning av alkohol enligt 10 kap. 2 § eller olovlig hantering av alkohol enligt 10 kap 7 § alkohollagen kan anses vara fullbordat med tanke på att alkoholen aldrig överlämnades. Brottet olovlig försäljning av alkohol är dock straffbart redan på försöksstadiet, enligt 19 kap. 9 alkohollagen och det kan tänkas att den s.k. försökspunkten skulle anses vara passerad i och med att allt i princip var färdigt, bortsett från själva överlämnandet av alkoholen. Dessutom är redan innehavet olagligt om det finns ett uppsåt att senare olovligen försälja alkoholen, 10 kap. 5 § alkohollagen. Jag kan inte se att flickorna skulle ha gjort sig skyldiga till något brott. I detta fall är det mycket möjligt att Socialtjänsten tar kontakt med er, men om Din son lever i ordnade familjeförhållanden tror jag inte att det blir några allvarligare ingripanden. Aktuella lagar finner Du på www.lagen.nu. Lycka till! Vänliga hälsningar
Rådgivare