Diskriminerad/kränkt av sin lärare

Hej

Vi har en lärare på skolan som vid flera tidigare tillfällen har kränkt och diskriminerat ett fåtal individer i klassen. Nu till vårterminen ska han undervisa oss i ett ämne, vi anser att dessa omständigheter kommer försämra våra presteringar i skolan. Av dessa skäl vill vi inte att han ska undervisa oss. Jag undrar om man kan göra något om saken?

Lawline svarar

Hej!
När det gäller diskriminering av skolelever finns idag ingen direkt reglering på området, utan en diskriminerinslag som omfattar skolan kommer att träda i kraft den 1 april i år. Det ni kan göra för närvarande är att vända er till den som ansvarar för skolmiljön, nämligen rektorn för att uppdaga detta problem, ju fler ni är desto bättre. Rektorn har sedan ansvar för att detta utreds och pratar med läraren om detta, läraren kanske inte ens är medveten om att ni uppfattar situationen som ni gör. Han/hon kanske bättrar sig därefter. Vidare framgår inte i frågan exakt vad dessa diskrimineringar/kränkningar omfattar. Är det allvarliga sådana finns det regler i brottsbalken som kan bli aktuella, exempelvis förolämpning som regleras i 5 kapitlet 3 § brottsbalken vilket kan leda till böter eller fängelse. Se http://lagen.nu/1962:700
Men som sagt vänd er först till rektorn och hoppas att det blir bättre den vägen, så ni slipper ta den drastiska vägen och anmäla läraren, om denne nu gör sig skyldig till något brott vill säga.
Mvh

Rådgivare