FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt09/05/2007

Vad krävs för väckande av åtal?

Hej! En man har i ilska rest sig upp och hadgripligen tagit tag i sin sambo och kastat henne i golvet i deras gemensamma hem så att hennes arm brutits, utan vittnen. Kvinnans brutna arm är dokumenterad på sjukhus och hon har gjort en anmälan om misshandel. Mannen påstår att det var en olycka och att han på sin höjd kommit åt henne och att hon snubblat. Kan mannen på dessa grunder då ord står mot ord, klara sig från åtal? Vad krävs för att åklagaren skall kunna väcka åtal?

Lawline svarar

Hej! Det följer av Rättegångsbalkens (RB) 23 kap 1 § (http://www.lagen.nu/1942:740) att en förundersökning skall inledas så snart det på grund av angivelse eller av annat skäl finns anledning att anta att ett brott som hör under allmänt åtal har förövats. Misshandel är ett sådant brott. Åklagaren beslutar sedan beroende på vad som framkommit under förundersökningen om åtal skall väckas. Det är alltid svårt då ord står mot ord och ingen direkt bevisning finns att tillgå. Domstolen kommer att behöva göra en trovärdighetsbedömning utifrån målsägandens och den tilltalades berättelser för att reda ut vilket händelseförlopp och vad för typ av gärning som har orsakat skadan. Gärningsmannens uppsåt kommer även att utredas. Jag ser ingen anledning till att åtal inte skall väckas i denna fråga. Om gärningsmannen hävdar att denne av oaktsamhet kan ha orsakat att kvinnan snubblat och rätten skulle finna detta trovärdigt kan gärningsmannen eventuellt ändå dömas för vållande till kroppsskada. Vänligen
Lisa SwansonRådgivare