FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/04/2007

Olovligt förfogande

Om en person hyr en cykel av mig och sedan säljer den, vad blir han då skyldig till? Bedrägeri? Häleri? Samma sak om han har köpt en cykel på avbetalning med återtagandeförbehåll och säljer den innan den är slutbetald, vad blir det då? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, Om någon säljer egendom som han inte är rätte ägaren till är detta att bedöma som olovligt förfogande enligt Brottsbalken 10:4. Detta kan ge böter eller fängelse i högst två år. Brottsbalken hittar du http://www.lagen.nu/1962:700. Detsamma gäller en cykel som är köpt på avbetalning med återtagandeförbehåll. Även här gör sig alltså personen skyldig till olovligt förfogande då denne säljs innan full betalning erlagts. Att det inte kan rubriceras som bedrägeri eller häleri beror på att det för bedrägeri enligt Brottsbalken 9:1 krävs vilseledande ifrån gärningsmannens sida och för häleri att gärningsmannen måste befatta sig med något som är frånhänt annan genom brott. Den som köper cykeln kan däremot göra sig skyldig till sakhäleri enligt Brottsbalken 9:6. Eftersom det här rör sig om ett föremål av förmodat ringa värde skulle det troligen rubriceras som häleriförseelse enligt Brottsbalken 9:7. Det kan också tilläggas att det som köper cykeln kan gör ett godtrosförvärv enligt lag om godtrosförvärv av lösöre. Detta kräver att denne fått cykeln i sin besittning och varit i god tro. Vid bedömningen av eventuell god tro lägger man flera saker till grund, bland annat var och hur försäljningen skedde samt till vilket pris. Den rätte ägaren har, utifall ett godtrosförvärv skett, rätt att lösa tillbaka cykeln. Lag om godtrosförvärv av lösöre, se http://lagen.nu/1986:796. Med vänlig hälsning,
Rådgivare