FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt07/05/2007

Preskription av misshandel och hämtning

Hej Om man är misstänkt för misshandel och datum för rättegång är fastställd i tingsrätten, hur lång tid tar det innan "fallet" preskriberas? Det misstänkta fallet av misshandelen som ska utredas ägde rum för en år och en månad sen. Rättegången har blivit uppskjuten en gång. Vad händer om man inte skickar in påskriven delgivelse om rättegångstidpunkt i tid eller inte skickar in den alls? Det står i delgivelsebrevet att man får en påminnelse sen blir man skyldig böter eller att polis hämtar en till rättegången. Vi har hört att så aldrig eller mycket sällan sker. Stämmer det? Tacksam för snabbt svar!

Lawline svarar

Hej! Brottet misshandel stadgas i 3 kap. 5 § Brottsbalken, se http://www.lagen.nu/1962:700 . Straffskalan är fängelse upp till två år, eller om brottet är ringa böter eller fängelse i högst sex månader. Enligt 35 kap. 1 § p. 2 och 4 § Brottbalken är preskriptionstiden för normalgraden av misshandel fem år från den dag brottet begicks. Delges den misstänkte stämning innan dess sker ett preskriptionsavbrott. Om gärningen skulle bedömas som ringa är preskriptionstiden istället två år. Trots att preskriptionsavbrott skett löper den absoluta preskriptionstiden ut femton år efter att brottet begicks enligt 35 kap. 6 § 2 p BrB. Delgivning regleras i 33 kap. Rättegångsbalken, se http://www.lagen.nu/1942:740 , och i Delgivningslagen, se http://lagen.nu/1970:428 . Utgångspunkten är att ordinär delgivning sker, se 3 § 1 stycket Delgivningslagen. Det verkar vara detta förfarande som använts i ditt fall. Eftersom rättegång redan uppskjutits en gång och du inte skickat kvitto på delgivningen kan man vidta andra delgivningsåtgärder, eller ytterst hämtning. Enligt 3 § 2 stycket Delgivningslagen kan särskild postdelgivning ske. Vid sådan delgivning överlämnas brevet personligen till den misstänkte. Om ingen av dessa metoder fungerar kan man vidta stämningsmannadelgivning, se 3 § 4 stycket Delgivningslagen. Då söker en tjänsteman från polisen upp den misstänkte för att så att säga delges på plats. I ett sådant fall behöver heller inte något delgivningskvitto inskickas. Om den misstänkte inte på något av dessa sätt kunnat delges stämning kan hämtning vidtas enligt 9 kap. 10 § och 45 kap. 15 § Rättegångsbalken. Om hämtning sker direkt till en huvudförhandling och stämningen samtidigt delges finns i praktiken endast mycket begränsade möjligheter att kunna genomföra huvudförhandlingen med anledning av att den tilltalade måste få en viss tid på sig att förbereda sitt försvar enligt 32 kap. 1 §. Om delgivning tidigare skett är det däremot inte helt ovanligt att polis hämtar den tilltalade, framför allt då flera rättegångar tidigare blivit inställda. Husrannsakan kan ske för att delge stämning eller för att hämta till huvudförhandling enligt 28 kap. 2 § Rättegångsbalken. Med vänlig hälsning!
Emil JohanssonRådgivare