FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/04/2007

Förargelsväckande beteende

Jag bor i centrala Stockholm och titt som tätt så bestämmer någon nyfrälst, hobbymusiker eller liknande att högt och tydligt framföra sitt budskap rakt utanför mitt fönster. Det här är så klart mycket irriterande. Nu undrar jag vilka lagliga medel har jag att ta till för att slippa störas av diverse störande moment på gatan?

Lawline svarar

Utifrån mitt perspektiv så har du i princip bara ett val i detta läge. Det enda du kan göra är att polisanmäla detta beteende. Du har ingen principiell rätt att flytta på denna person eftersom denna inte gjort något olagligt intrång eller hemfridsbrott ( 4 kap. 6 § och 24 kap 1 § p.5 Brottsbalken). Att polisanmäla någon för ett brott kan dock vara riskabelt. Om du saknar någon egentlig grund för denna anmälan kan du själv drabbas av straffansvar (15 kap. 7 § Brottsbalken). Enligt straffstadgandet om vårdslös tillvitelse är det tillräckligt att du hade skälig anledning att antaga att din anmälan var felaktig. För att någon ska kunna drabbas av ansvar för förargelesväckande beteende krävs det att beteendet i sig enligt den objektiva samhällsnormen är förargelseväckande (16 kap. 8 § Brottsbalken). Om man studerar praxis inser man att det ska ganska mycket till innan någon kan dömas för förargelseväckande beteende (RH1997:24, RH 37:84) . Att någon enbart uppträder störande i dina ögon är inte tillräckligtför att ansvar ska kunna aktualiseras. Exempelvis är det inte förargelseväckande beteende att dricka alkohol på en offentlig plats (NJA 1981 s 1010). Så mitt råd är att du inte ska göra något i detta läge. Du får helt enkelt stå ut med att han spelar musik utanför ditt fönster även om du så klart kan försöka tala om för honom att du inte gillar hans beteende och vänligt fråga om han kan flytta på sig. Brottsbalken hittar du http://www.lagen.nu/1962:700
Jacob ÖbergRådgivare