FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt23/04/2007

Falsk angivelse

Hej! Det är så att hela min tid under högstadiet så hade jag en väldigt obekväm rektor. Hon gjorde ca 10 polisanmälningar på mig utan några bevis. Undrar kan jag anmäla henne eller något?

Lawline svarar

Det är straffbart att anmäla någon till polisen om man vet att personen faktiskt inte begått brottet. Brottet heter falsk angivelse, och stadgas i brottsbalken 15 kap 6 § 1 st. För att bli dömd för brottet krävs dels att den anmälde verkligen är oskyldig, dels att den som anmäler känt till den anmäldes oskuld och dels att uppsåtet skall omfatta att få den anmälde fälld för brott. Det räcker inte att en åklagare anser att angivelsen inte är tillräckligt grundad och därmed lägger ner förundersökningen. Skulle inte personen som anmälde ha insett att den anmälde var oskyldig, men hade skälig anledning att antaga att han var oskyldig, döms till ansvar för obefogad angivelse enligt samma paragrafs andra stycke. Det är alltså fråga om fall där anmälningar gjorts på väldigt lösa grunder. Det räcker inte bara att din rektor hade anledning att hysa tvivel om din skuld, utan rektorn måste ha haft en ganska stark anledning att anta att du inte begått de aktuella brotten. Eftersom jag inte känner till alla omständigheter kan jag tyvärr inte ge dig ett svar på huruvida din rektors agerande är straffvärt eller inte. Brottsbalken hittar du http://www.lagen.nu/1962:700. Vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare