FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt28/04/2007

Misshandel, förolämpning och preskription

Vi hade en gång en skolvärdinna som var oerhört otrevlig, då jag och några andra förde en konversation som hon ej hade något att göra med, så la hon sig i och började tjafsa och skrika och bråka (inga slag lr ngt sådant förekom) + att denna skolvärdinna har slagit ett antal flera elever, örfil, och varit väldigt våldsam och sagt fula ord också, tex ord som innehöll "svartskalle" Talade om detta med rektorn men hon gjorde ej något åt detta, då de gaddade ihop sig. Denna skolvärdinna slutade sen till slut då vi fick en ny rektor, undrar kan man anmäla detta? (fast det var ju ett tag sedan, nåra år)

Lawline svarar

Hej, Först och främst skulle jag vilja berätta att alla människor som befinner sig i riket lyder under svensk lag – även skolvärdinnor. Vidare skulle jag vilja förklara att det inte är ett brott att vara otrevlig, även om det i vissa fall kan vara olämpligt. Det finns dock en gräns där olämpliga beteenden går från att vara lagliga till att vara olagliga. När en person utövar våld på en annan person har denna gräns självfallet passerats. När en person örfilar någon kan det röra sig om misshandel alternativt ofredande. Enligt 3 kap 5 § brottsbalken (BrB, se http://www.lagen.nu/1962:700) gör sig en person skyldig till misshandel om denne tillfogar någon annan kroppsskada. Detta innebär ett krav på att en dokumenterbar skada, som t ex rodnad, har uppkommit. I fall slaget inte lämnar några synliga spår kan det i stället röra sig om ofredande enligt 4 kap 7 § BrB, där lindriga misshandelsliknande handlingar som inte lämnar märke på offret kan rymmas in. Om någon kränker annan genom att fälla rasistiska uttalanden rör det sig med stor sannolikhet om förolämpning, vilket även detta kan vara straffbart enligt 5 kap 3 § BrB. Eftersom vi i Sverige inte önskar ett system där en person som begått ett brott utan att åka fast skall behöva vara rädd för att bli lagförd för detta brott hela livet så har det införts regler om preskription. Detta innebär att alla som begått ett brott efter viss tid inte kan straffas för detta. Hur lång tid som skall förflyta innan ett brott inte längre är åtalbart är olika beroende på brottet. Därför blir det viktigt att avgöra ifall örfilen skulle kunna utgöra misshandel av normalgraden eller av ringa grad. För det förstnämnda fallet inträder preskriptionen nämligen efter fem år efter att brottet begicks, medan ringa misshandel och ofredande preskriberas redan efter två år. Preskriptionen för brottet förolämpning inträffar även denna efter två år. (Preskriptionsreglerna hittar du i 35 kap 1 § BrB.) En straffprocess inleds genom att en polisanmälan om brottet görs. Sedan är det upp till åklagare att avgöra ifall han eller hon vill driva målet vidare och väcka åtal. Väljer åklagaren inte att göra det finns det dock en möjlighet för målsäganden, d v s den som har drabbats av brottet, att föra målet vidare på egen hand. Med vänlig hälsning,
Elzbieta KaczorowskaRådgivare