FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt23/04/2007

Preskription

Vad är preskriptionstiden för bedrägeri alternativt grovt bedrägeri, om summan avser 100 000 - 200 000 kr? Finns det överhuvudtaget någon preskription på bedrägeri?

Lawline svarar

Hej, Reglerna om preskription av brott finns i Brottsbalkens 35 kapitel, se http://lagen.nu/1962:700. Om brottet klassas som bedrägeri, är maxstraffet två års fängelse, se 9:1 Brottsbalken. Detta innebär att preskriptionstiden är fem år, se 35:1 2p Brottsbalken. Om brottet klassas som grovt bedrägeri är maxstraffet sex år, se 9:3 Brottsbalken vilket innebär att preskriptionstiden är tio år. Preskriptionstiden räknas från den dagen då brottet begicks, se 35:4. Om åtal har väckts eller du har blivit häktad inom de här två åren alternativt fem åren bryts preskriptionen. Med vänlig hälsning,
Cecilia JohanssonRådgivare