FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt28/04/2007

Åtal för våldtäkt

Min dotter har blivit våltagen av en 30 år äldre man, men han säger att de har haft ett förhållande och hon har gåttmed på detta, så förundersökningen har lagst ner. Går det då att väcka åtal för sexeullt uynyttjande, min dotter är bara 15 år,hon blev utnyttjad och våldtagen av sin bästa kompis pappa flera gånger. han har även bjudit henne på sprit. tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, Det är endast åklagaren som kan besulta om att väcka åtal angående sexualbrott då dessa brott ligger under allmänt åtal. Sexualbrotten finns beskrivna i 6 kapitlet i Brottsbalken (se http://lagen.nu/1962:700). Om din dotter och mannen faktiskt har haft ett förhållande så innebär det inte att vissa handlingar ändå kan klassas som våldtäkt. Förundersökningar läggas ofta ned på grund av att det inte finns tillräckligt med bevis. I sexualmål står ofta ord mot ord vilket gör det svårt för åklagaren att visa på tillräckliga skäl för en fällande dom. Men förundersökningen kan även nedläggas av andra anledningar om det finns särskilda skäl. Bara för att förundersökningen har lagts ned en gång betyder det inte att den inte kan upptas igen. Den kan återupptas för att utreda händelsen om det tillkommer bevis eller på grund av andra förändrade omständigheter. Men det är som sagt endast åklagaren som kan besulta om att väcka åtal. Jag hoppas att detta gav svar på din fråga, annars får du hemskt gärna återkomma igen! Med vänlig hälsning,
Cecilia JohanssonRådgivare