FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/04/2007

Särskild permission

Om någon sitter i fängelse i 2 år för grov misshandel.Och efter några dagar vill ha permission, går det?

Lawline svarar

Den huvudsakliga bestämmelsen som reglerar permission är 32 § i lagen om kriminalvård i anstalt (KvaL). Se http://www.lagen.nu/1974:203 . Utöver denna bestämmelse har kriminalvården interna föreskrifter som reglerar permissionshanteringen i detalj. Permissionsregeln i 32 § KvaL syftar till att underlätta anpassningen i samhället för den intagne individen. I 32 § 1 st fastslås att en intagen kan beviljas tillstånd att lämna anstalten för viss kort tid (normalpermission), om det inte finns påtaglig fara för fortsatt brottslig verksamhet eller avsevärd fara för annat missbruk. Vid bedömningen skall särskilt beaktas om den intagne har nyttjat eller förfarit olagligt med narkotika inom anstalten eller utan giltigt skäl vägrat att lämna urinprov enligt 52d § fösta stycket. I 32 § 2 st stadgas vidare att permission även får ges om det finns någon annan särskild anledning än den som anges i första stycket (särskild permission). För normalpermission eller särskild permission får ställas de villkor som kan anses nödvändiga när det gäller vistelseort, anmälningsskyldighet eller annat. Om noggrann tillsyn behövs, kan det föreskrivas att den intagne under permissionen skall vara ställd under bevakning. Kriminalvården skiljer således på två typer av permissioner som en intagen kan få under sin tid på en anstalt; normalpermission och särskild permission. Normalpermissionen är till för att den intagne skall kunna upprätthålla sitt sociala liv utanför anstalten till exempel med sin familj. Innan den första permissionen beviljas måste dock en viss tid av straffet ha avtjänats och hur lång denna så kallade minimitid är, beror dels på hur långt det utdömda straffet är samt vilken typ av anstalt den intagne sitter på. Den intagne måste ha suttit minst en fjärdedel av sin strafftid innan han/hon kan beviljas sin första permission om den totala strafftiden är två års fängelse eller mer eller om den intagne är placerad på sluten anstalt. Anstalten gör även en individuell prövning vilket innebär att den intagne inte har någon absolut rätt att få permission. I de fall den individuella bedömningen visar att det finns risk att permissionen missköts, kan anstalten avslå en permissionsansökan även om tiden för permission är inne. Beträffande din fråga blir normalpermission inte aktuellt eftersom den intagne endast avtjänat några dagar av sitt straff. Nästa steg är då att utreda ifall personen kan beviljas särskild permission. Grundregeln är att den intagne skall uträtta så mycket som möjligt på normalpermissionen, men om det inte funnits möjlighet att få en viss sak uträttad under denna tidsperiod kan särskild permission beviljas. Det framkommer inte av din fråga varför personen vill ha permission redan efter några dagar. Jag kan därför inte närmare avgöra ifall särskild permission skulle kunna beviljas eftersom det anförda skälet kommer att bli avgörande. Ett exempel på när särskild permission skulle kunna beviljas är när en nära anhörig till den intagne blir allvarligt sjuk. I de fall anstalten anser att det finns en risk för att permissionen kommer att missbrukas, men trots det ändå anser att permission bör beviljas, kan som sagt permission med bevakning medges. Det innebär i praktiken att personal från anstalten följer med den intagne under permissionen. Tveka inte att höra av dig igen om ytterliggare frågor uppstår! Med vänlig hälsning,
Sofia NorrmanRådgivare