FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt25/04/2007

Påföljd när någon olovligen går in i annans dator?

En kille har via sin dator tagit sig in i min dator och bland annat skriva från ett chattprogram som heter "msn" och då skrivit så att folk tror att det är jag som skrev det, vad är straffpåföljden för detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! När någon olovligen går in i din dator och mer specifikt olovligen skrivit meddelanden på din MSN i ditt namn, gör han sig skyldig till dataintrång enligt 4 kapitlet 9 c § Brottsbalken, se http://www.lagen.nu/1962:700 . Påföljden för brottet är böter eller fängelse i högst två år. Men mycket ska till för att det ska bli fråga om fängelse. Domstolen gör en helhetsbedömning av hans tidigare brottsbakgrund för att bedöma brottsbenägenheten, nuvarande sociala situation och vad han vill göra framöver. Eftersom jag inte vet något om detta kan jag inte avgöra exakt vad påföljden blir i detta specifika fall. Vänligen
Rådgivare