FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt01/05/2007

Utgör för höga radonhalter ett dolt fel?

Om man efter förvärv av villa uppmäter en alltför hög radonhalt, är detta ett dolt fel? Kan en säljare friskriva sig från detta? Vad händer om säljaren inte låtit köparen fullgöra sin undersökningsplikt eller exempelvis vägrat radonmätning före köp? Kan han i kontrakt friskriva sig från ansvar.

Lawline svarar

Hej. För höga radonhalter i ett hus räknas inte som ett dolt fel. Det innebär att en köpare måste kontrollera detta före köpet. Om säljaren friskrivit sig eller inte spelar därför inte någon större roll eftersom en köparen inte får åberopa ett fel som denne borde ha upptäckt vid köpet. Detta kallas för köparens undersökningsplikt. Bestämmelsen finner du i 4:9§ Jordabalken http://www.lagen.nu/1970:994 Att säljaren vägrat låta köparen göra en radonmätning före köp skulle kunna innebära att köparens undersökningsplikt utvidgats då denne kunnat misstänka att det fanns för höga radonhalter. Har säljaren gjort en utfästelse eller garanterat att radonhalten inte är för hög skulle detta kunna reducera undersökningsplikten, men jag tror att det är svårt. Det anses numera såpass enkelt att vända sig till den kommun där fastigheten ligger och förhöra sig om förekomsten av radon. Vänligen
Rådgivare