FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/04/2007

Stöld eller snatteri? Även om offentlig försvarare

Hej! Jag har råkat ut för en otrevlig händelse under en utekväll. Jag var väldigt berusad och stod och spelade black jack på ett disco. Rätt som det va så blev jag anklagad över att ha tagit spelmarker för 400kr från killen som stod brevid mig. Jag uppfattade inte riktigt situationen och blev lite arg för att jag hade blivit anklagad för något som jag inte anser att jag har gjort. Det hela slutade med att det polisanmäldes och den andre killen hade 2 vittnen som hade sett att jag lagt handen över hans marker. Nu har jag fått kallelse att det ska bli rättegång. Jag vet själv att jag inte har tagit hans marker med avsikt men kan inte bevisa det på något sätt. Jag vill även poängtera att mina marker som jag hade vid spelbordet försvann oxå i samma tillfälle och jag har ingen aning om vart de tog vägen. I stämingen jag har fått från tingsrätten står där att jag är åtalad för stöld. Kan man verkligen bli åtalad för stöld för ett belopp på 400kr? Vad kan jag max få för straff?Jag är ej straffad sen tidigare. Har jag rätt till kostnadsfri advokat?

Lawline svarar

Hej, Jag antar att den beloppsgräns du tänker på är 800 kr som gäller gränsen mellan stöld och snatteri. Denna beloppsgräns utgör emellertid endast praxis vid butiksstölder och även vid ett lägre belopp kan det alltså bli aktuellt med stöld så länge det inte rör sig om ett butikstillgrepp. Även så lågt belopp som 75 kr har ansetts utgöra stöld. Det är alltså de övriga rekvisiten uppsåt till det olovliga tagandet och skada för den drabbade som får avgöra frågan. Det krävs alltså uppsåt till det olovliga tagandet för att stöld skall vara aktuellt. Ses tillgreppet som mindre allvarligt blir det istället att rubricera så som snatter. Angående stöld och snatteri, se Brottsbalken 8:1-2, se http://lagen.nu/1962:700#K8. Maximistraffet för stöld är fängelse i två år och för snatteri fängelse i 6 månader. Med tanke på att du tidigare är ostraffad och de aktuella omständigheterna så är jag tveksam till att det skulle bli aktuellt med fängelse vid en eventuellt fällande dom. Mer troligt är villkorlig dom, eventuellt förenad med dagsböter. Angående advokat så har en tilltalad rätt till en offentlig försvarare. Denna bekostas av allmänna medel (staten) men detta skall betalas tillbaka av den tilltalade vid händelse av en fällande dom, se Rättegångsbalken 31:1 http://lagen.nu/1942:740#K31P1. Om det finns ekonomiska skäl så kan skyldigheten att återbetala ersättningen jämkas ner till noll. Lycka till! Mvh
Rådgivare