FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt12/05/2007

Rätt till kompensation vid reparation i lägenhet

Jag har för andra gången drabbats av vattenläckage i min lägenhet som är en bostadsrätt. Jag har ej orsakat skadan men min hall måste nu renoveras, torkas etc. för andra gången på ca 2 år. Då det förra läckaget var så hade jag värmefläkt stående utanför mitt sovrum i 4 månader. De har nu rivit halltak samt en del av vägg och de kommer kanske att behöva riva badrumstak/vägg. Vad har bostadrättsföreningen för skyldigheter när det kommer till ersättning, nedsättning av hyra etc. då det inte är särskilt trevligt att bo i en byggarbetsplats?

Lawline svarar

Hej, Föreningen kan enligt stadgarna ha vissa skyldigheter – som går utöver vad som följer av bostadsrättslagen – i den situation du beskriver. Börja därför med att kontrollera vad som står där. Av bostadsrättslagen följer att om det uppstår hinder eller men i nyttjanderätten genom föreningens vållande, så har bostadsrättshavaren rätt till skälig nedsättning av årsavgiften och eventuellt också rätt till skadestånd (se 7 kap. 2 och 4 §§ bostadsrättslagen, http://lagen.nu/1991:614#K7 .) Detta innebär alltså att du har rätt till nedsättning av hyran/avgiften endast om föreningen på ett vårdslöst sätt har orsakat vattenläckaget. Så skulle tänkas kunna vara fallet exempelvis om ledningen inte reparerades på ett fackmannamässigt sätt förra gången. Med vänlig hälsning
Markus OlssonRådgivare