FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt08/05/2007

Påföljd för olaga hot, grov utpressning m.m.?

Min sambo är häktad på 16 åtalspunkter gällande grov utpressning, försök till grov utpressning, olaga hot, främjande av flykt m.m. Nu undrar jag vad är påföjden på detta alltså straff?

Lawline svarar

Hej! Påföljden för de brott du nämnt finner du i brottsbalken, se http://www.lagen.nu/1962:700 . Påföljden för grov utpressning (BrB 9:4 2 st) är fängelse lägst sex månader och högst sex år. För försök till grov utpressning är påföljden (BrB 9:11) max detsamma som för fullbordat brott, dvs, sex år. För olaga hot är påföljden (BrB 4:5) böter eller fängelse i högst ett år. För främjande av flykt (BrB 17:12) är påföljden böter eller fängelse i högst ett år. Det är domstolen som gör bedömningen vilken definitiv slutlig påföljd av de ovan nämnda som blir den gällande. Med vänlig hälsning,
Peter AhlströmRådgivare