FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt12/01/2006

Smita in på krog och felaktigt omhändertagande

Jag undrar om man kan bli dömd för bedrägligt beteende om man vill gå in på en krog och erbjuder sig betala inträde men inte blir insläppt och sedan smiter in genom en annan ingång och en vakt får syn på en? är det bedrägligt beteende eller något annat? Isåfall vad räknas detta som? För man har ju inte från början haft uppsåt att gå in gratis utan ville ju betala för sig. Har även en till fråga, om man tycker att man felaktigt blivit omhändertagen enligt 13§ polislagen, kan man anmäla detta nånstans?

Lawline svarar

Eftersom man uppenbarligen behöver betala inträde till denna krog för att få bli insläppt har du gjort dig skyldig till bedrägligt beteende genom att gå in utan att betala. Att du tidigare hade uppsåt att betala gör ingen skillnad eftersom du hade uppsåt att gå in utan att betala när du smet in. Anser du dig ha blivit felaktigt omhändertagen av polisen kan du antingen föra saken till JO (justitieombudsmannen) eller anmäla polisen för olaga frihetsberövande ( se 4 kap 2 § http://lagen.nu/1962:700 ) och låta åklagare påbörja eventuell förundersökning.
Ann Rask SamuelssonRådgivare