FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/04/2007

Lögnaktiga uppgifter i svaromål

Kan man anmäla en person för förtal som angivit uppenbarligen felaktiga/lögnaktiga argument i ett svaromål i ett ärende i tingsrätten? Eller kan det klassas som mened? Man har ju inte avgivit någon sanningsförsäkran, men något krav på sanningsenlighet måste det ju ändå finnas?

Lawline svarar

Hej, Brottet förtal regleras i 1 § 5 kap. brottsbalken, se http://www.lagen.nu/1962:700. För att någon skall anses ha gjort sig skyldig till förtal krävs att de lämnade uppgifterna skall vara ägnade att utsätta den utpekade personen för andras missaktning. Det krävs även att uppgifterna nått en viss spridning. Exempel på ett "typiskt" förtalsbrott är då en tidning publicerat något kränkande och osant om en person. Utan detaljerad information om situationens omständigheter är det svårt för mig att ge ett säkert svar, men rent allmänt skulle jag säga att argument, sanna eller osanna, som en svarande anför oftast uttalas i syfte att värja sig mot de anklagelser som riktas mot den svarande. I de flesta fall når inte heller uppgifter i ett mål i tingsrätt den spridning som krävs för brottet förtal. Brottet mened regleras i 1 § 15 kap. brottsbalken. Det innebär att någon under laga ed lämnar osann uppgift eller förtiger sanningen. I rättegång är det endast vittnen som lämnar uppgifter under ed, och således är det endast vittnen, och inte någon av parterna, som kan göra sig skyldig till brottet mened. I 2 § 15 kap. brottsbalken regleras brottet osann partsutsaga. Om part vid förhör under sanningsförsäkran i rättegång lämnar osann uppgift eller förtiger sanningen gör parten sig skyldig till detta brott. Det är dock frivilligt för parterna att låta sig förhöras under sanningsförsäkran, och något som parter väljer att göra för att de hoppas att deras utsaga skall väga tyngre i bevishänseende. Det finns inget "krav" på sanningsenlighet från parternas sida i en rättegång, iställer blir det rättens uppgift att värdera vikten av de argument vardera parten för fram. Upplever rätten att ena parten för fram lögnaktiga uppgifter kommer rätten således att bortse från dem. Utifrån vad som framkommit i målet fattar rätten sedan sitt beslut. Hoppas att du fått svar på dina funderingar! Vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare