FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt11/12/2005

Samägande av fastighet

Ett antal dödsbodelägare ärver genom testamente till lika delar en jordbruksfastighet bestående av olika typ av mark. Några vill behålla mark, några vill ha ut sin andel i pengar. Har de sistnämnda rätt att kräva en allmän försäljning för att få ut sin maximala andel? Gäller samma regler i hela Norden?

Lawline svarar

Enligt Samäganderättslagen 6 § har delägare rätt att begära att fastigheten utbjuds till försäljning genom offentlig auktion. Om någon av delägarna visar synnerliga skäl kan dock anstånd med försäljningen ges. Om det är möjligt att istället klyva fastigheten, d.v.s. att dela den i flera mindre fastigheter, kan någon av delägarna begära att en sådan sker istället för en försäljning. Om fastigheten ligger i Sverige gäller svensk lag oavsett var ägarna bor. Samäganderättslagen hittar du http://lagen.nu/1904:48_s.1 .
Rådgivare