FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/04/2007

Vårdslöshet i trafik?

Hej! Jag körde för en vecka sedan in ett hus på vägen hem. Detta hände då jag kom ifatt en bil som körde markant långsamt och tänkte att jag skulle ta en annan väg hem. När jag skulle köra in på den andra vägen så halkade jag med foten på koppling och tappade den samtidigt som jag hade halvgas på i hörnan vilket ledde till att jag fick sladd på bakhjulen. När jag försökte rätta upp sladden så överparerade jag och det fick som följd att jag tappade kontroll på bilen och fick en bredsladd rakt in ett hus på gatan. Efter detta tillkallades polis och sedan fick jag en kallelse till polisen. Jag undar nu om jag kan bli åtalad för vårdslöshet i trafik och vilka följder detta kan få. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, Brottet vårdslöshet i trafik regleras i 1 § lagen om straff för vissa trafikbrott, se http://www.lagen.nu/1951:649. Om en vägtrafikant i väsentlig mån brister i den omsorg och varsamhet som krävs för att, med hänsyn till omständigheterna i den aktuella situationen, förekomma en trafikolycka gör han sig skyldig till detta brott. Brottet anses som grovt om föraren av ett motordrivet fordon gör sig skyldig till grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom. I fallet NJA 1981 s 998 hade en man färdats på en 90-väg i 80 km/tim i mörker i januari, drabbats av plötslig blixthalka och kört av vägen. Han ansågs inte ha gjort sig skyldig till vårdslöshet i trafik. I NJA 1996 s 764 däremot körde en kvinna ut i en korsning utan att uppmärksamma att trafikljusen slagit om till rött och kom att köra på en motorcyklist. Hon dömdes för vårdslöshet i trafik. Utan information om din situations speciella omständigheter kan jag inte svara på om du kommer att bedömas i väsentlig mån ha brustit i din omsorg och varsamhet. Faktorer som kan vara betydelsefulla är bland annat hur underlaget på platsen var och vilken fart du höll. För vårdslöshet i trafik är straffet dagsböter. Den som gör sig skyldig till grov vårdslöshet kan dömas till fängelse i upp till två år. Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare