FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/04/2007

Preskriptionstid

Hur lång är preskribtionstiden för brott mot lag 1994:844 6 § (37 §), SJVFS 2002:57 4 § och SJVFS 1998:38 1 §? Var kan man hitta detta?

Lawline svarar

Hej, bestämmelser om preskription finns i 35 kap. 1 § Brottsbalken. Här stadgas: "Påföljd må ej ådömas, med mindre den misstänkte häktats eller erhållit del av åtal för brottet inom 1. två år, om å brottet ej kan följa svårare straff än fängelse i ett år, 2. fem år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i två år, 3. tio år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i åtta år, 4. femton år, om svåraste straffet är fängelse på viss tid över åtta år, 5. tjugofem år, om fängelse på livstid kan följa å brottet. Innefattar en handling flera brott, må utan hinder av vad nu sagts påföljd ådömas för alla brotten, så länge påföljd kan ådömas för något av dem." För brott där maximum i straffskalan inte överstiger ett år så är preskriptionstiden 2 år. För brott mot 37 § lag (1994:844) om behörighet att utöva veterinäryrket gäller en sådan preskriptionstid på två år. Vad gäller de två övriga paragraferna som du nämnde så har jag tyvärr inte lyckats hitta dem, men eftersom de är föreskrifter meddelade av jordbruksverket, så torde straffskalan inte innehålla strängare påföljd än ett års fängelse, vilket skulle medföra att preskriptionstiden även för dessa överträdelser är två år. vänliga hälsningar
Rådgivare