FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt19/01/2006

Förtal av en grupp

Såsom varande bostadslös med socialbidrag, här i Jönköping en av uppåt 30 personer på ett ungefär, vill jag ha hjälp med en diskrimineringsfråga: Mycket ofta fattar myndighetspersoner och vandrarhemsföreståndare m.fl. beslut där gruppen som helhet straffas eller nekas något pga. något straffbart som en eller två "gruppmedlemmar" gjort. Vi som drabbas känner detta som inhumant och dogmatiserande. Själv är jag sk. högutbildad men med en ekonomisk krash bakom mig. Andra kan ha en väldigt different bakgrund och personlighetsprofil. Snälla alla, försök hjälpa oss att tvåla dit glashuspersonerna.

Lawline svarar

Det är inte frågan om diskriminering eftersom det brottet förutsätter att det rör sig om särbehandling på grund av ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller homosexuell läggning, se http://lagen.nu/1962:700#K16P9. Det brott det skulle kunna vara frågan om i det här fallet är förtal, brottsbalken 5:1 (se http://lagen.nu/1962:700#K16P9). Förtal innebär att någon exempelvis utpekas som klandervärd i sitt levnadssätt, eller ett uttalande som på annat sätt är ägnat att väcka missaktning. På sidan 5:9 i Brottsbalksommentaren, 2005 står att även en grupp som utpekas omfattas av detta skydd om det går att härleda detta till vissa individer. Eftersom det i det här fallet rör sig om en grupp på cirka trettio personer torde förtalsskyddet omfatta er, på s. 5:9 står att en kår som utpekas uppfyller detta krav. Uppgiften ska lämnas till annan än den beskyllde. Om kommun och vandrarhemsföreståndare lämnar uppgifter till varandra där bostadslösa i Jönköping på något sätt utpekas på sätt som ovan sagts finns en möjlighet att anmäla dem för förtal. Förtal är ett målsägandebrott, se http://lagen.nu/1962:700#K5P5, vilket innebär att den som blivit utsatt för brottet måste åtala den andra personen. Åklagare får väcka åtal om målsägare anmäler brottet till åtal och detta är påkallat ur allmän synpunkt.
Oscar BjörkmanRådgivare