FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt23/04/2007

Stoppa spridning av privat film på Internet

Hej jag har ett problem. Det är så att jag var på en kryssning och blev väldigt berusad. Nu är det så att jag gjorde bort mig rätt mycket med att raka av allt mitt hår och snackade skit om mitt ex på film och nu e min fråga: den som har filmat detta, får han sprida detta över internet om jag inte vill det och vad för påföljder kan han få om han åker dit?

Lawline svarar

Generellt är skyddet vid den här typen av problem relativt svagt. Så sent som den 29 mars 2007 överlämnade Integritetsskyddskommittén ett delbetänkande till justitieministern som berörde just behovet av att se över privatpersoners skydd mot spridning av privat material på Internet (”SOU 2007:22 - Skyddet för den personliga integriteten” finns att läsa http://www.regeringen.se/content/1/c6/07/95/92/facfdcbb.pdf ). Det finns emellertid några möjliga lösningar på ditt dilemma. I Lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (upphovsrättslagen) stadgas inskränkningar i andras rätt att förfoga över ett verk genom t.ex. exemplarframställning eller spridning. Verkets nyttjanderätt tillfaller uteslutande upphovsmannen. Enligt dessa bestämmelser kan en utövande konstnär hindra en film från att visas utan dennes tillstånd vid sanktion om både ersättning och fängelse (2,45, 53-54 och 57 §§ upphovsrättslagen). Då personen endast har filmat en riktig händelse är detta med stor sannolikhet inte att betrakta som ett verk enligt 1 § upphovsrättslagen. Av detta följer att inte heller 45 § om den utövande konstnärens möjligheter att hindra filmen kan bli aktuella, då denna bestämmelse endast skyddar den som tolkar och levandegör ett verk. Sannolikt kommer denna reglering inte att vara lösningen. Ett annat tillvägagångssätt för att stoppa filmen finns att söka i Brottsbalken (BrB), den allmänna brottskatalogen. 5:1 BrB stadgar att den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter. Det har ingen betydelse att personen inte far med osanning. Det spelar heller inte någon roll om filmen faktiskt har utsatt dig för någon annans missaktning, det räcker att detta typiskt sett kan bli fallet. Den kritiska punkten är dock om detta handlande är av sådan art som avses i bestämmelsen. Om det finns risk för andras missaktning är en bedömningsfråga. Den skall avgöras med hänsyn till den grupp av människor som den utpekade rör sig bland. Min bedömning är att det är tveksamt om denna film kommer att bedömas som förtal. Som sagt är reglering på området svag och individen är i princip endast skyddad mot de lite grövre övergreppen. Går det inte att resonera med personen och du vill tvinga fram att denne tar bort filmen är detta dock troligtvis den bästa möjligheten. Jag önskar dig lycka till och hoppas att du finner en lösning. Har du några ytterliggare frågor eller är det otydligt ber jag dig höra av dig. Med vänliga hälsningar
Simon CarlssonRådgivare