Gårdsstädning

Hej,

jag är medlem i en bostadsrättsförening och nu på lördag har vi städdag. Om man inte kan delta tar föreningen ut en avgift på 100 kronor. Är detta tillåtet?

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Det rättssubjekt som har ansvar för fastighetens underhåll är i detta fall bostadsrättsföreningen. Detta ansvar kan bostadsrättsföreningen inte med tvång skjuta över på de enskilda medlemmarna i föreningen, d v s bostadsrättsinnehavarna. (Se 7 kap 4 § bostadsrättslagen http://www.lagen.nu/1991:614 om bostadsrättsföreningens vårdansvar.) Vill inte föreningen anlita städhjälp (vilket skulle kunna resultera i att månadsavgiften höjs för att kunna finansiera åtgärden) så måste den helt enkelt förlita sig på att medlemmarna frivilligt ställer upp och hjälper till med städningen. Vill inte medlemmarna göra det har dock föreningen ingen möjlighet att ta ut någon avgift på det sätt du har beskrivit.

Med vänlig hälsning

Elzbieta KaczorowskaRådgivare