FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt21/04/2007

Arrendeavgift.

Hej Vi har 2 st sommarstugor på vår mark, de har haft ett 49årigt arrendeavtal på 1:- som ej vart till vår fördel.. nu när de gått ut hur mycket bör man ta i arrende? Vad finns det för regler? området är vid stödesjön utanför sundsvall.

Lawline svarar

Hej! Jag kan inte ge dig ett exakt pris för vad ni skall sätta däremot kan jag ge riktlinjer för vad som gäller. Vid förlängning av ett bostadsarrende skall arrendeavgiften motsvara arrenderättens värde där hänsyn tas till arrendeavtalet och andra omständigheter. Om ni är osäkra på vilket pris ni ska sätta kan ni jämföra med andra liknade arrendeformer i er omgivning, sedan skall även hänsyn tas till hur er mark är belägen. Med vänlig hälsning
Josefin WerreRådgivare