FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt19/05/2007

Missbruk av urkund

Om man lånar ut sitt pass för att nån ska gå in på krogen då kan man väl inte få fängelse? Jag vet att det är missbruk av urkund och så men kan man få fängelse för det? Finns det någon som fått det?

Lawline svarar

Hej Att låna ut sitt pass till någon kan utgöra missbruk av urkund enligt Brottsbalkens 15 kapitel 12 §. Även den som använder sig av annans legitimationshandling kan göra sig skyldig till detta brott. Regeln om missbruk av urkund lyder som följer; Missbrukar någon pass, betyg eller dylik för viss man utställd urkund genom att giva sig eller annan ut för honom eller utlämnar han urkunden att sålunda missbrukas, eller utgiver någon sanningslöst handling, som tillkommit medelst genomslag eller fotografering eller på annat dylikt sätt, för riktig kopia av viss urkund , dömes, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för missbruk av urkund till böter eller fängelse i högst sex månader eller, om brottet är grovt, till fängelse i högst två år. För straffbarhet uppställs ett krav på att utlämnandet av passet skall medföra fara i bevishänseende. Med detta menas att det finns sannolikhet att passet skall komma att missbrukas av någon (inte nödvändigtvis den man lämnar passet till) och att missbrukandet skulle medföra skada eller olägenhet. Skada eller olägenhet anses uppstå genom att någon vilseleds i en angelägenhet av praktisk betydelse, exempelvis att en dörrvakt släpper in en minderårig på krogen. I princip alla utelämnanden av pass medför fara i bevishänseende. Straffskalan för brott av normalgraden är böter eller fängelse i högst sex månader. Vad straffet blir beror helt på omständigheterna i det enskilda fallet. Om inga exceptionella omständigheter föreligger är det dock troligt att dagsböter kommer att utdömas. Reglerna som styr påföljdsval och straffmätning återfinns i Brottsbalkens 29-30 kapitel som du hittar http://www.lagen.nu/1962:700 . Med vänlig hälsning
Rådgivare