FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt26/04/2007

Frihetsberövande och utlämning av norsk medborgare

Anta att du är norsk medborgare och att du precis begått ett rån alternativt grovt rån i Norge. Den norska polisen jagar dig och efterföljandet går mot svenska gränsen. Den norska polisen lyckas ej få stopp på fordonet du färdas i innan gränsen varför den norska polisen (ej någon officiell begäran) kontaktar den svenska polisen. Den svenska polisen får stopp på fordonet med dig i 3 mil in i Sverige. Vad kan den svenska polisen göra för att du skall kunna frihetsberövas och ev. föras tillbaka till Norge??? UtlL 10 kap??

Lawline svarar

Hej! Nedan följer relevanta lagrum: -För det första kan vi säga att svensk domstol skulle ha jurisdiktion i ett fall som det ovan nämnda. Vi hade kunnat föra den norske medborgaren inför svensk domstol och döma enligt svensk lag. Detta följer av BrB 2:2 ( se http://www.lagen.nu/1962:700#K2 ). På så sätt kan han frihetsberövas som vilken annan svensk som helst som är misstänkt för brott. Rån (8:5 BrB) måste inte ha begåtts i Sverige för att vara olagligt enligt svensk lag. -Om den norska polisen på bar gärning har upptäckt en person i färd med att begå ett brott som kan föranleda överlämnande, får de fortsätta ett i Norge påbörjat förföljande av personen över landgränsen in på svenskt territorium, om en svensk myndighet (såsom polisen) samtycker till det. Om detta kan man läsa http://lagen.nu/2000:343 i 5 § lagen om internationellt polisiärt samarbete. Detta samtycke behöver inte ha någon särskild form. -Om förföljande poliser begär det skall svenska polismän omhänderta den flyende. Se 6 § i ovan nämnda lag. Observera att svensk polis också kan gripa den norske medborgaren pga att han brutit mot svensk lag. -Den norske medborgaren kan utlämnas till Norge enligt reglerna i lagen om utlämning för brott till Danmark, Finland, Island och Norge (se http://www.lagen.nu/1959:254). Framställning om utlämning skall göras av den norska polis- eller åklagarmyndigheten hos den svenske riksåklagaren. Under tiden har den svenske åklagaren rätt att vidta tvångsmedel (såsom häktning etc). Lägg alltså märke till att det inte är den vanliga utlämningslagen som gäller (se http://www.lagen.nu/1957:668) eftersom utlämning till Norge är specialreglerat. Vänligen,
Rådgivare