FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt17/04/2007

Försenad komplettering

Hej ! En fråga angående Länsrätten. Om ett överklagande till länsrätten kommit in i rätt tid men den överklagande får ett brev av Länsrätten med följande ordalydelse. ”Ert överklagande är ofullständigt. För att länsrätten skall pröva överklagandet måste Ni komplettera det senast den 8 maj 2005. Kompletteringen kommer in 2005-05-11 och är daterad 2006-10-10 dvs. efter utsatt tid ska då inte Länsrätten avvisa överklagandet, allt enligt nedan lag? Eller är det gummibandsregler på dessa datum som de anger i sina skrivelser ? Mvh

Lawline svarar

Hej! Enligt 5§ FPL ska ska rätten förelägga en sökande som lämnat in en ofullständig handling att inkomma med komplettering inom viss tid, vid påföljd att hans talan annars inte tas upp till prövning. Enligt 6§ FPL sägs att mål inte ska tas upp till prövning om en handling inte inkommit i rätt tid. Se http://www.lagen.nu/1971:291 för aktuella lagrum. Jag har dock pratat med min lärare i förvaltningsrätt. Hon säger att rätten har rätt att pröva överklagandet även då kompletteringen inkommit försent. Är bristen bara av ringa betydelse eller är kompletteringen bara några dagar försenad tar rätten i regel upp målet för prövning i alla fall. Så "gummibandsregler", som du uttrycker det, förekommer alltså. Beslutet att ta upp målet till prövning, trots försenad komplettering, är inte ett överklagbart beslut. Hoppas du är nöjd med svaret! Med vänlig hälsning,
Emma SchröderRådgivare