FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt17/04/2007

Tillgrepp av bil och urkundsförfalskning

Min ex man har tagit min bil utan mitt medgivande och bytt ägare på den till sig själv utan mitt medgivande, han har förfalskat min namnteckning. Hur går jag tillväga med detta?

Lawline svarar

Hej! Mitt råd är att du ska polisanmäla din ex man och för polisen berätta vad som har hänt. Din ex man kan ha gjort sig skyldig till stöld 8:1 Brottsbalken (Brb) eller olovligt förfogande 10:4 Brb bla. beroende på om han har haft besittning över bilen. Han kan även ha gjort sig skyldig till urkundsförfalskning 14:1 Brb. Med vänliga hälsningar
Sara OlssonRådgivare