Lawline svarar
Avtalet mellan dig som konsument och byggfirman regleras genom konsumenttjänstlagen (som du finner http://www.lagen.nu/1985:716). Avtalsförhållandet är mellan dig och byggfirman varför eventuella obligationsrättsliga anspråk i form av dröjsmål, fel etc får föras mot byggfirman. Enligt 3 § Konsumenttjänstlagen (KtjL) är lagen tvingande till konsumentens fördel, varför avtalsvillkor som är ofördelaktiga gentemot dig i förhållande till lagreglerna ersätts av bestämmelserna i KtjL. Enligt 9§ KtjL är en tjänst felaktig om den avviker från vad som avtalats. Ett badrum som slutförts utan elinstallationer får tveklöst anses felaktigt. Som konsument har du i det här läget i första hand möjlighet att hålla inne betalning som motsvarar dina krav mot näringsidkaren och i förlängningen även möjlighet att kräva avhjälpande alternativt prisavdrag samt i slutändan häva köpet (16§ KtjL). Viktigt är dock att du inte glömmer reklamera felet till näringsidkaren (17§ KtjL). Om näringsidkaren inte kan avhjälpa felet enligt 20§ KtjL har du möjlighet att kräva skadestånd för den skäliga merkostnad du drabbats av för att få felet avhjälpt av annan (exempelvis elföretaget du nämnde)(31§ KtjL). Så länge elinstallationen ej blir utförd skall du hålla inne betalningen avseende denna del, för att på detta sätt kunna skaffa dig säkerhet för ditt anspråk (detentionsrätt). Det kan dock vara riskabelt att alltför överilat anlita någon annan att utföra arbetet för det fall byggföretaget utan dröjsmål kan slutföra sina åtaganden. Om så är fallet och du redan betalat någon annan att utföra jobbet lär du få en stämning på skadestånd för avtalsbrott på halsen. Det säkraste är att hålla inne betalning och om det drar ut på tiden hävda dröjsmål och få den delen av avtalet avvecklat. I efterhand kan du begära skadestånd för eventuella merkostnader krånglet inneburit för dig. Lycka till!
Med Vänlig Hälsning