FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis22/04/2007

Hittegodsen

Satt just och funderade på en liten sak som min grannes son råkade ut för.

Om man hindrar någon ifrån att stjäla en sak (detta rörde sig om en EU-moppe) och det sedan visar sig att det är ingen i huset som känns vid den (har stått låst här i en månad) samt att polisen hade ingen uppgift om att den var stulen när dom kollade ramnummret.

Vem tillfaller den då när han lämnar in den som hittegods ?

Summan på en sådan EU-moppe ligger ju runt 12-15000:-

Lawline svarar

Hej,

Jag skulle råda din grannes son att lämna in den till polisen. Mopeden har ett stort ekonomiskt värde och har säkerligen en ägare och sålunda inte övergiven.

Behåller han den kan han göra sig skyldig till fyndförseelse eller olovligt förfogande. Enligt lag om hittegods http://www.lagen.nu/1938:121 ska han anmäla fyndet till polisen utan oskäligt dröjsmål. Polisen får då omhänderta mopeden om de vill. Anmäler han inte fyndet har han förverkat sin eventuella rätt till den.

Polisen underrättar ägaren att mopeden hittats. Ägaren har då en månad på sig att hämta den. Är ägaren inte känd har han tre månader på sig, från anmälan, att göra sig känd hos polisen och göra anspråk på mopeden. Skulle ägaren inte uppfylla detta, eller om han förblir okänd, tillfaller mopeden din grannes son. Han ska då betala de kostnader polisen haft i anledning av fyndet. Om upphittaren inte betalar denna kostnad eller upphäver han sin rätt tillfaller mopeden staten.

Med Vänlig Hälsning

Anna Wigren ErikssonRådgivare