FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt03/04/2007

Kan jag vid en krock ha gjort mig skyldig till brott?

Hej. Jag krockade med en mopedist med min personbil. Felet var mitt vilket även polisen konstaterade. Mopeden skadades något när föraren föll och kasade med den. Ambulans tillkallades eftersom föraren klagade över smärta i ryggslutet samt armen och kördes till sjukhus. Jag undrar nu om detta kan leda till åtal för vårdslöshet i trafik samt vållande till kroppskada?

Lawline svarar

Hej För att dömas för vårdslöshet i trafik skall man i väsentlig mån ha brustit i den omsorg och varsamhet som omständighetrna krävde för att en trafikolycka skulle undvikas. Vårdlöshet i trafik ger böter. 1 § Lag om straff för vissa trafikbrott http://lagen.nu/1951:649 Är man grovt oaktsam eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom anses vårslösheten vara grov. Det kan ge fängelse i upp till två år Det krävs att man har brustit väsentligt i omsorg. Det krävs därför en ganska stor avvikelse från "normal" körning för att det skall anses vara vårslöshet i trafik. För att dömas för vållande till kroppsskada krävs att någon av oaktsamhet orsakat annan person kroppsskada eller sjukdom som inte är ringa. 3:8 § BrB http://www.lagen.nu/1962:700 Brottet ger böter eller fängelse i upp till sex månader. Är brottet grovt kan det ge fängelse i upp till fyra år. Vid bedömningen om brottet är grovt skall hänsyn tas till om: 1. om gärningen har innefattat ett medvetet risktagande av allvarligt slag, eller 2. om gärningsmannen, när det krävts särskild uppmärksamhet eller skicklighet, har varit påverkad av alkohol eller något annat medel eller annars gjort sig skyldig till en försummelse av allvarligt slag Det är inte möjligt för mig att bedöma om du kan ha gjort dig skyldig till något av ovanstående brott, men det faktum att olyckan var ditt fel innebär inte per automatik att du varit oaktsam eller väsentligt brustit i omsorg i straffrättslig mening. Med Vänlig Hälsning
Rådgivare