FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/03/2007

Mängd narkotika för att klassa brott som grovt

Hej. Jag undrar hur stor mängden kokain ska vara för att brottet ska klassas som grovt narkotikabrott.

Lawline svarar

Hej. Om mängden kokain överstiger 50 g föreligger enligt praxis en presumtion för att narkotikabrottet är att se som grovt. Huruvida brottet ska klassa som grovt beror dock av flera omständigheter även om mängden narkotika är den enskilda faktor som domstolarna vanligtvist fäster störst vikt vid. Andra omständigheter att beakta är om brottet utgjort led i en verksamhet som bedrivits i större omfattning eller yrkesmässigt samt om brottet varit av särskilt farlig eller hänsynslös art. Med vänlig hälsning,
Ola DavidssonRådgivare