FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/03/2007

Rattfylleri

Vad blir straffet om man åkt dit för rattfylla dagen efter med 0,66 Promille, Kan det bli något krångel med vapenlicenserna. Är helt ostraffad.

Lawline svarar

Hej! Att ge något säkert svar i frågor som denna (d.v.s. straffrättsliga frågor) är mycket svårt eftersom att det rör sig om en bedömning som ska göras av domstol beträffande en rad omständigheter som inte alltid framgår av frågan. Av denna anledning blir detta svar tämligen generellt och redogör mer för vilka straff som KAN utdömas. Vad gäller rattfylleri så är promillehalten som regel mycket viktig. Enligt 4 § lag om straff för vissa trafikbrott, ska den som kör ett motordrivet fordon med en alkoholkoncentration på minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften, dömas för rattfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader. Om man kan visa på en sådan mängd alkohol spelar det som regel ingen roll om det har påverkat bilkörningen eller inte. Om föraren istället har haft en alkoholkoncentration som uppgått till minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften så kan denne enligt lagens 4 a § istället dömas för grovt rattfylleri till fängelse i högst två år. Om man ser till ditt fall så uppfattar jag det som att du blivit tagen med 0,66 promille i blodet. Detta innebär att du i sådana fall befinner dig under den gräns som anges i 4 a §, vilket därför torde innebära att det hela stannar vid rattfylleribrott. Vid bedömningen om huruvida rattfylleribrottet (d.v.s. enligt 4 §) skall anses vara grovt eller inte, ska dock samtliga omständigheter beaktas, något som innebär att brottet trots en lägre alkoholkoncentration (än som anges i lagrummet) kan bedömas som grovt om t.ex. framförandet av fordonet har inneburit en påtaglig fara för trafiksäkerheten. Vad en fällande dom kan få för konsekvenser för dina vapenlicenser är även det en bedömningsfråga som enligt 2 kap. 2 § vapenlagen prövas av polismyndigheten. Enligt lagens 6 kap. 1 § kan dock ett tillstånd om att inneha skjutvapen återkallas om t.ex. tillståndshavaren visat sig vara olämplig att inneha skjutvapen.
Lawline RådgivareRådgivare