FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/03/2007

Förtal

Är det ett brott att medvetet sprida lögner som får till följd att utsatt person av omgivningen bemöts med missaktning? Hur kan problematiken stävjas?

Lawline svarar

Den som utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta någon för andras missaktning gör sig skyldig till förtal enligt brottsbalken 5 kap 1 §, http://lagen.nu/1962:700#k5 . Under vissa omständigheter som framgår av andra stycket i paragrafen har man rätt att lämna uppgifter som är sanna eller som det fanns skälig grund för, som annars skulle vara att anse som förtal. Detta är t.ex. sådana uppgifter som lämnas mediernas dagliga nyhetsflöde. Rent skvaller är dock inte försvarligt. Att, som du beskriver, medvetet sprida lögner som får till följd att den utsatte personen bemöts med missaktning är ett klart fall av förtal. Även att lämna uppgifter som i sak är riktiga kan utgöra förtal om uppgifterna är ägnade att utsätta någon för andras missaktning. Det du eller den utsatte personen bör göra är att polisanmäla personen som spridit uppgifterna. Med vänlig hälsning,
Filip SkoglundRådgivare