FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt08/04/2007

Påföljd vid narkotikabrott

Om man tidigare är ostraffad och åker fast för droginnehav på 0.62g kokain, vad är de mest rimliga straffet?

Lawline svarar

Hej. Innehav av narkotika är straffbart då det enligt 1 § p. 6 Narkotikastrafflagen betraktas som narkotikabrott. Huruvida brottet ska bestämmas som grovt eller inte bedöms beroende av brottets art och mängden narkotika som innehavet avser. Vanligen fäster domstolarna här störst vikt vid mängden för att bestämma brottets svårighetsgrad och ett innehav på 0,62 torde vara för liten mängd för att klassificera brottet som grovt. Narkotikabrott bestraffas med fängelse i lägst 14 dagar och högst 3 år (1 § Narkotikastrafflagen, lagen hittar du http://www.lagen.nu/1968:64 ). Vid narkotikabrott är praxis att domstolen ofta är använder sig av hela straffskalan, varför risken för fängelse är överhängande. Vid denna typen av brott är det mycket svårt att avgöra vilken påföljd domstolen kommer att utdöma. Mot ett fängelsestraff talar det faktum att rör det sig om en mindre mängd narkotika samt att du tidigare är ostraffad. Narkotikabrott är emellertid en typ av brott som utom i ringa fall normalt föranleder fängelsestraff. Villkorlig dom i förening med en föreskrift om samhällstjänst eller skyddstillsyn i förening med sådan föreskrift kan måhända, i särskilda fall, ersätta kortvariga fängelsestraff. Bestämmelserna om påföljd finner du http://www.lagen.nu/1962:700#K30. Mvh
Ola DavidssonRådgivare