Preskriptionsavbrott och krav på ränta

Hej kan preskriptionstiden förlängas mer en en gång(finns det några undantag).Så vitt jag har förstått så finns skulden kvar även om den är preskriberad men får borgenären fortsätta att räkna ränta?(ett ex är en 14 år

gammal elskuld som rimligtvis borde vara preskriberad)

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Huvudregeln är att en fordran preskriberas tio år efter tillkomsten enligt 2§ 1 st preskriptionslagen, se http://lagen.nu/1981:130. Preskriptionstiden är dock tre år för en fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet, se 2§ 2 st preskL.

För att en preskription skall anses avbruten enligt 5§ skall någon av följande situationer vara uppfyllda:

1. Du har erlagt betalning

2. Du har fått ett skriftligt krav eller påminnelse om betalning (Observera att det inte räcker att borgenären har skickat ut ett skriftligt krav till dig, utan du måste ha tagit del av detta för att det skall få verkan som ett preskriptionsavbrott. Detta är ett strängt beviskrav som framgår i ett HD-mål NJA 1996 s 809.

3. Borgenären har väckt talan mot dig.

Om någon av ovanstående situationer är uppfylld, så är preskriptionstiden bruten och en ”ny preskriptionstid” börjar löpa från dagen för avbrottet, se 6§ PreskL.

Är det så att fordringen är preskriberad, så förlorar elbolaget sin rätt att kräva ut sin fordran, se 8§ 1 st PreskL. Preskription av en huvudfordran omfattar även fordran på ränta se 8§ 2 st PreskL. Det innebär att när din fordran är preskriberad, så kan borgenären inte heller kräva ränta för denna.

Med vänlig hälsning,

Rådgivare