FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/03/2007

Är det brottsligt att inte plocka upp hundbajs?

Min hund har bajsat på en tomt. Ägaren har hotat mig med polisanmälan. Allting berodde på att jag inte hade tillräckligt med påsar för att ta upp avföringen. Ägaren jagade mig med bil och skrek att han skulle köra över mig, han jagade mig säkert 25 min, jag fick lura bort honom och springa hem chockad, kan han göra så? Om jag blir änmäld - blir det rättegång och vad kan straffet bli? Mår jättedåligt nu och vågar knappt gå ut.

Lawline svarar

Hej Jag kan väl börja med att lugna dig och säga att du förmodligen inte behöver oroa dig för ett rättsligt efterspel. Jag ska ändå besvara din fråga på vad du möjligen kan ha gjort dig skyldig till. När du låter din hund bajsa på annans tomt skulle detta möjligtvis kunna bedömas som åverkan, en lindrig form av skadegörelse, om det kan hävdas att du därigenom skadar egendom till men för annan. se 12:2 § BrB. När det gäller åverkan så kan en åklagare bara väcka åtal om det är särskilt påkallat ur allmän synpunkt. Det innebär att det måste finns allmänna intressen av att åtal väcks. Det räcker inte med att tomtägaren tycker att det är viktigt. Du kan även ha gjort dig skyldig till nedskräpning enligt miljöbalken. 29:7§ Brottet kan ge böter eller fängelse i upp till ett år. Är brottet ringa döms inte till ansvar. Jag kan helt säkert säga att du inte riskerar fängelse. Du skulle kunna riskera böter men det är mindre troligt. Däremot finns det en hel del att säga om tomtägarens beteende. Hotet köra över dig skulle kunna utgöra olaga hot. 4:5 § BrB. Brottsbalken hittar du http://lagen.nu/1962:700 Miljöbalken hittar du http://www.lagen.nu/1998:808 Vänligen
Rådgivare