FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/03/2007

Straffrihet pga berusning?

Hej, Min svager har knivhuggit mig pa vänstra handleden och har brutit min näsa med ett föremål som han kastade. Han blev inte häktad. Vittnen som fanns där blev ocksa skadad av knivet när han ville ta den. Dessutom sa han medan han huggade mot mig att han skulle döda mig. Min fraga är: han har för nagra veckor haft en avgiftning fran alkohol och tar tabletter. Han ska säga att han var sa agressiv för att han inte kan dricka. Är det möjligt att han inte far straff?

Lawline svarar

Ett enkelt svar är nej. Eftersom han själv druckit sig berusad ska det faktum att han möjligtvis var berusad när han begick brottet/brotten inte betyda att han inte kan straffas för dem. Möjligtvis kan domstolen vid straffmätningen ta hänsyn till att han sedan han begått brottet vidtagit åtgärder (avgiftning) för att förbättra sin situation och för att förebygga att något liknande ska inträffa igen, 29 kap 5 § 8 p. Lycka till!
Raoul MehtaRådgivare