FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt23/03/2007

Preskription av bokföringsbrott

2003 dömdes jag för bokföringsbrott och fick 10 000 kr i böter som påföljd. Hur lång preskriptionstid har detta brott?

Lawline svarar

Hej. Bokföringsbrott (BrB 11:5) bestraffas med fängelse högst två år. Brottet preskriberas fem år från dagen då brottet begicks (BrB 35:1, 35:4). Preskriptionen innebär att åtal för brottet inte kan bifallas efter preskriptionstidens utgång, däremot berörs inte rätten till exempelvis skadestånd. I detta avseende gäller troligen en generell preskriptionstid om tio år. Med vänlig hälsning
Ola DavidssonRådgivare