FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt02/04/2007

Påföljd vid mord

\\\"En 49-årig man har gripits misstänkt för att ha mördat sin hustru i hennes bostad i en ort utanför Alvesta i Småland. Mannen larmade själv SOS Alarm på torsdagseftermiddagen och uppgav att han dödat sin hustru. När polis och ambulans kom till platsen låg den 51-åriga kvinnan på marken utanför huset. Hon har dödats med någon form av stickvapen. Den 49-årige mannen greps odramatiskt inne i huset och delgavs senare misstanke mot mord. Paret har enligt polisen nyligen separerat.\\\" Vilka påföljder blir? Finns det någon förmildrande omständighet eftersom han anmälde sig själv? Tack på förhand

Lawline svarar

Den som berövar en annan person livet skall dömas för mord till fängelse i 10 år eller på livstid (se Brottsbalken 3:1 http://www.lagen.nu/1962:700#K3 ). Så lyder lagtexten gällande brottet mord. Om brottet är mindre grovt döms för dråp till fångelse i lägst 6 år och högst 10 år (se Brottsbalken 3:2 i länken ovan). Det som krävs för att en person skall dömas till mord är att denna begått handlingen med uppsåt, det vill säga med avsikt att döda (se Brottsbalken 1:2 http://www.lagen.nu/1962:700#K1 ). I domstolen måste åklagaren bevisa att den misstänkte hade uppsåt för att den misstänkte skall kunna dömas för brottet. I Brottsbalken 3:1 står det att påföljden för mord är 10 år eller livstid. Livstids fängelse är den svenska lagens strängaste straff. Till skillnad från andra straff är livstids fängelse inte tidsbestämt. Den som döms till livstids fängelse vet därför inte hur länge han eller hon kommer att sitta i fängelse. Efter att ha avtjänat tio år kan den dömde ansöka vid tingsrätten i Örebro om att få straffet omvandlat till ett tidsbestämt straff. Vid bedömningen av vilken påföljd den misstänkte skall dömas till skall hänsyn tas till försvårande och förmildrande omständigheter. Exempelvis skall hänsyn tas till om den misstänkte visat särskild hänsynslöshet när denne utförde handlingen eller om den misstänkte till följd av psykisk störning haft nedsatt förmåga att kontrollera sitt handlande. Se Brottsbalken 29:2-3 http://www.lagen.nu/1962:700#K29 för en fullständig uppräkning av omständigheterna. Lindrigare straff än det som angetts, dvs. 10 år för mord, kan den misstänkte dömas till om förmildrande omständigheter talar för detta. Om personen begått handlingen i exempelvis nöd eller nödvärn kan lindrigare straff också dömas till (se kap 24 Brottsbalken http://www.lagen.nu/1962:700#K24 ). Att personen i ditt angivna fall själv ringde polisen tror jag inte kommer att tillmätas särskild stor betydelse i domstolen eftersom det är ett mycket grovt brott samtidigt som självangivelse inte finns med som en förmildrande omständighet i Brottsbalken 29:3. Om personen led av en allvarlig psykisk störning när brottet begicks får denne inte dömas till fängelse (Brottsbalken 30:6 http://www.lagen.nu/1962:700#K30 ). Domstolen kan istället överlämna personen till rättspsykiatrisk vård om personens psykiska tillstånd och personliga förhållanden talar för att personen behöver denna vård (Brottsbalken 31:3 http://www.lagen.nu/1962:700#K31 ). Med vänliga hälsningar
Susanne SjölanderRådgivare