FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt13/12/2005

Lokalhyresgäst i dröjsmål med hyresbetalningen.

Hej, Vad skall ingå i en rättelseanmaning till en restaurant som inte betalar hela hyran till vår Brf? Det gäller indexhöjning och arrende. Man bör väl kommentera att om inte rättelse sker kan hyresrätten vara förbrukad eller vad det nu kan heta.

Lawline svarar

Följande gäller enligt svensk hyreslagstiftning: Om en lokalhyresgäst dröjer med hyresbetalningen i mer än två vardagar efter förfallodatum är hyresrätten förverkad. Det innebär att hyresvärden har rätt att säga upp hyresgästen. Om hyresgästen hinner vidta rättelse innan värden hunnit säga upp hyresgästen så får inte hyresgästen avhysas. Även om rättelse inte skett innan uppsägningen har hyresgästen dock ännu en möjlighet att behålla hyresrätten. Hyresvärden ska i sin rättelseanmaning underrätta hyresgästen om att han, genom att betala hyran inom två veckor från det att denne delgetts, kan återvinna hyresrätten. Om betalning ändå inte sker får hyresvärden säga upp hyresgästen tidigast två vardagar efter att dessa två veckor har förflutit.
Sara EdströmRådgivare