FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt13/02/2006

Hur gör vi med vår samägda sommarstuga?

Hej! Sju syskon äger en sommarstuga, men det är ej enskild egendom. Inga inbördes avtal finns. Nu diskuteras lån och utbyggnad. Alla är inte eniga om nivån på denna. Någon/några kanske vill sälja sin andel, före eller efter utbyggnad. Hur ska ett avtal som reglerar ägandet, utbyggnad eller annan förändring och vad som händer när någon vill göra sig av med sin andel skrivas? Finns det någon förlaga någonstans som man kan följa?

Lawline svarar

Hej! Ursäkta att det tagit lite tid, men vi har väldigt hög belastning just nu. Hoppas du har överseende med detta. Just nu borde er sommarstuga omfattas av samäganderättslagen se http://lagen.nu/1904:48_s.1. Detta innebär att ni måste iprincip vara överrens om alla åtgärder ni vill vidta med sommarstugan. Denna lag är dock dispositiv, dvs kan avtalas bort, vilket är mitt förslag att ni gör då lagen gör det krångligare ju fler man är som samäger. Hur detta avtal bör skrivas och vad det bör innehålla kan vi på lawline.se dock inte hjälpa till med då det är för komplicerat juridiskt. Lycka till!
Fia BergRådgivare