FrågaKÖPRÄTTÖvrigt05/10/2005

Vad gäller om det jag köpt gått sönder?

Jag köpte för en tid sedan ett par skor som bara efter två dagar gick sönder. När jag gick tillbaka med dem sade expediten att det ej var bytesrätt eller öppet köp. Det fanns heller ej någon garanti på skorna, vad kan jag göra för det känns som om det inte är rätt...

Lawline svarar

Hej! I och med att du räknas som konsument tillämpas konsumentköpslagen på de köp du gör. Lagen ger dig bättre ställning gentemot affären än om du agerat som näringsidkare. Affären behöver inte ha öppet köp eller bytesrätt, det är alltså inte krav på det. Dock finns en § som säger att om skada på en vara uppkommer inom sex månader från köpet, måste säljaren/affären visa på att det är du som haft sönder dem. Det är ofta svårt att göra och lagregeln brukar ses som en garanti på 6 månader. Dock behöver inte affären ha någon garanti utöver 6 månader. Konsumentköplagen är tvingande till din förmån och du har alltså rätt att ta upp fighten om ett par nya skor!
Fia BergRådgivare